עקרונות לתזונת סתיו נכונה

על פי הרפואה הסינית, העולם הוא ישות הרמונית שבו כל היצורים החיים מושפעים מחוקי הטבע.
האדם הוא מיקרוקוסמוס של העולם, וכל התהליכים המתקיימים בטבע פועלים גם על האדם.

כולם מכירים את המושגים “קור חודר” ביום קר או “אני לוהט מחום” ביום קיץ חם. זו דוגמה שממחישה לנו את השפעת מזג האוויר ועונות השנה על הגוף, ולכן עלינו לנהוג בהתאם לשינויים בטבע.

בספר “הקיסר הצהוב”, ספר שנכתב לפני כחמשת אלפים שנים והוא ספר היסוד לכל הרפואה הסינית המסורתית, יש שיחה בין הקיסר הצהוב לבין רופא החצר שלו שממחישה היטב את החשיבות של החיים על פי חוקי הטבע עבור האדם.

הקיסר הצהוב: שמעתי שבעבר, בימי קדם, אנשים חיו עד לגיל 100, ולמרות גילם הגבוה נשארו פעילים. כיום אנשים אינם מגיעים למחצית שנותיהם וכבר הם חסרי יכולת ואון, אנו כבר מתייחסים לאדם בן חמישים כאל זקן. האם הסיבה היא שהעולם משתנה מדור לדור  או שהאדם זונח את חוקי הטבע?

Qi Bo( רופא החצר של הקיסר הצהוב): בימי קדם חיו אנשים לפי חוקי הטבע. היו מרוסנים באכילה ובשתייה. שעות השינה והיקיצה שלהם היו קבועות. הם צפו בחוקי היין והיאנג, היו פיכחים בדעתם וחיו חיים פשוטים וסדירים. מסיבה זו היו אנשים אלו בריאים בגופם ובנפשם ויכלו לחיות 100 שנים. אולם כיום אנשים שותים אלכוהול כמו משקה ומאמצים לעצמם אורח חיים לחוץ וחסר מנוח, מחפשים את ההנאות המיידיות וממכרים עצמם לתאוותנות. כך אין הם יכולים לחיות מעבר לחמישים שנים.

דו-שיח זה חושף את האמונה הסינית, לפיה יכול האדם לחיות 100 שנים אם יחיה באורח מתון, על פי חוקי הטבע בבחירות שלו באורח חייו ובתזונתו.

עם זאת אנחנו יכולים לנקוט בצעדים פעילים בכדי למנוע מחלות ולשמור על בריאות טובה מעבר להרגשה של זקנים בגיל חמישים.

שיטה נפוצה אחת היא לצרוך מזונות לפי עונות השנה. העיקרון הבסיסי הוא לשמור על אופי דומה לסביבה החיצונית שלנו ולצרוך את מזונות העונה ובכך לחיות בהרמוניה עם הטבע.

בימים אלה אנחנו נמצאים בתחילת עונת הסתיו, עונה המתאפיינת בבשלות, הפירות נושרים מהעצים ונרקבים והזרעים נטמעים באדמה. למשך החורף הרוח מתקררת, הקור יותר דומיננטי ואנרגיות האדמה יורדות ומתכנסות פנימה ומטה, הטמפרטורה יורדת, החיות מתכנסות לשנת חורף והכל מאט.

אנרגית העולם מתחילה להתקבץ פנימה ולמטה.

זה זמן טוב גם לאדם לעשות שחרור מנטאלי ורגשי, ויפה לראות שגם על פי המסורת היהודית גם יום כיפור אותו עברנו החודש חל בעונת הסתיו, על האדם לשחרר את כעסי העבר כשם שהעץ משחרר את עליו.

 

אם נתבונן באדם נוכל להבחין בתהליכים מקבילים לטבע:
האביב והקיץ מאופיינים בהרבה תנועה, עשייה, נמרצות ופעילות ואילו בסתיו ובחורף אנשים אוהבים להתכנס בבית ולטפח את חיי המשפחה.

הסתיו הוא עונת יובש המשויכת לאלמנט המתכת. האיברים שקשורים אליו הם הריאות והמעי הגס, העור והרקמות הריריות בגוף. איברים אלה נוטים לסבול מיובש ובמיוחד בעונת הסתיו שבו האוויר יבש.

בסתיו נפוץ השימוש במזונות מלחלחים התורמים להזנת הגוף ולחלוחו, והכנתו לחורף.

 

עקרונות לתזונת סתיו נכונה:

טעמים מומלצים: הטעם החמוץ נחשב לבעל איכויות של ספיחה ומִרכוז. הוא יסייע לנו להתאסף בסתיו לקראת החורף, ולהגביר את יכולת המיקוד המחשבתית, וההתכנסות המנטלית פנימה. הטעם החמוץ הוא טעם חזק, ומספיקות כמויות קטנות ממנו. הטעם המר והטעם המלוח מניעים את אנרגיית הגוף מטה ופנימה, ומומלץ להתחיל לשלב אותם.
ככל שמתקרבים לחורף מומלץ להגביר את השימוש בהם.

שיטות הכנה מומלצות: כדאי לצרוך מרקים ודייסות המעשירים את הגוף בנוזלים. עלינו לבשל את המזון זמן רב בחום נמוך אכילת מרקים מומלצת מאוד! המרק החמים יסייע לשמור על טמפרטורת הגוף חמימה, בנוסף להזנה העמוקה שנקבל מהמזון.

מזונות שכדאי לצרוך: פטריות אגוזים וזרעים, אגס, דלעת, חלב סויה ומוצריו.

מומלץ לאכול מאכלים חמוצים, הטעם החמוץ מבטא את התנועה פנימה ומכווץ וכך עוזר למנוע אובדן של נוזלי גוף. הגוף זקוק לנוזלים אלה בכדי לנטרל את הסביבה היבשה.

מזונות הנחשבים חמוצים הם: אננס תפוח לימון, אשכולית ,כרוב כבוש, ירקות כבושים ומוחמצים, לחם ממחמצת, זיתים, שעועית אזוקי, חומץ, לימון, פירות חמוצים. כדאי להרבות בצריכת ירקות שורש, דגנים, קטניות, אנונה.

ירקות: סלק, ברוקולי, כרוב, גזר, כרובית, שומר, חזרת, ארטישוק ירושלמי, שורש פטרוזיליה, שורש כוסברה, קולורבי, סלרי, פטריות לבנות, צנון, בצל, שום, פלפל, תפוח אדמה, דלעת, שעועית, לפת, כרישה, כרוב ניצנים.

פירות: תפוחים, אשכוליות, גויבה, ענבים סגולים, אגסים, רימון, אבוקדו.

מזונות שכדאי להפחית: יש לשלב בתזונה מזון חריף אך במתינות. אמנם הטעם החריף נחשב למחזק את הריאות ומסלק ליחה, אך חריפות רבה מידי או בכמויות גדולות מידי יגרמו לפתיחת נקבוביות העור. כאשר נקבוביות העור פתוחות יש סכנה לחדירת מחלות קור דרך העור.

יש להימנע מתזונה קרה וממזון קר מהמקרר.

 

מתכון למרק בורשט רוסי

2  סלקים גדולים, לשטוף ביסודיות ולקלף.
2  תפוחי אדמה בינוניים, חתוכים לקוביות.
1 בצל בינוני, קצוץ דק.
2 גזרים, מגורדים.
1/2 ראש כרוב, קצוץ דק.
200 גרם שעועית מבושלת.
2 עלי דפנה.
10 כוסות מים ו-6  כוסות של ציר ירקות.
5 כפות קטשופ אורגני.
מיץ מלימון אחד.
4 כפות של שמן בישול.
1/4 כפית פלפל שחור טחון.
1 כף שמיר קצוץ.

הוראות הכנה:

תחילה מטגנים את הבצל ולאחר שמעט מזהיב מוסיפים גם את הגזר המגורד. לאחר 2 דקות ניתן להוסיף את הכרוב, תפוחי האדמה, השעועית והסלק ולהוסיף את הנוזלים.

לתבל בפלפל ומלח ולהוסיף את עלי הדפנה והקטשופ.

לקראת סיום הבישול מוסיפים כף שמיר קצוצה.

מבחינה אנרגטית סינית:

הסלק – מתוק, טמפ’ נייטרלית, מחזק אנרגיה ומחזק את הדם, מניע אנרגיה בצורה עדינה, טוב במיוחד למצבי חולשה, בעל יכולת לחזק אנרגיית ‘יין’ יחד עם החמיצות של הלימון יכול לכווץ וליצור תנועה פנימה ושמירה על האנרגיה שלא תזלוג החוצה.

לשעועית יכולת להזין אנרגיית ‘יין’.

סה”כ כל מרכיבי המרק מעשירים בנוזלים ומזינים את הגוף.

 

מתכון לאגסים אלומות

מיץ חמוציות\פירות יער.
8 אגסים.
מקל קינמון.
3 תרמילי הל.

אופן ההכנה:

מניחים מיץ חמוציות\פירות יער, סוכר, ומקל קינמון והל בסיר גדול. מביא לרתיחה על אש בינונית, ומבשלים עד שהסוכר נמס. בינתיים, לקלף את האגסים, ולהשאיר את הגבעול שלם.

מניחים את האגסים במיץ ומביאים לרתיחה.  מורידים את האש מבשלים על אש קטנה עד שהאגסים רכים, הופכים מדי פעם, מבשלים 15 עד 20 דקות נוספות. לאחר שהאגסים מתרככים מורידים את הסיר מהאש, ומניחים בצד להתקרר לטמפרטורת חדר.

ניתן להגיש את האגסים שלמים עם הגבעול ולבזוק מעט ממיץ החמוציות\פירות היער.

מבחינה אנרגטית סינית:

האגס מלחלח את הריאות ושומר על הריאות שלא יסבלו מיובש, יחד עם הטעם החמצמץ של החמיצות ושל מיץ פירות היער ששומר על נוזלי הגוף ושומר על האנרגיה שלא תתפזר .

הקינמון וההל מחממים ומשפרים את העיכול.

 

אתם מוזמנים להצטרף אליי לדף הפייסבוק אלון מאיה – רפואה סינית לטיפול במערכת העיכול ולקבל שם מתכונים והמלצות נוספות.